söndag 18 mars 2012

Idag bloggar jag hos Tonisc studio Svenska blogg

Hej
 
Idag bloggar jag hos Tonics studio svenska blogg.
Om du följer länken HÄR så får du se dagens inlägg.
Här nedanför så visas mitt tredje inlägg hos Tonics.

Ha en bra dag

Kramar MarieG
 
08/01/2012

Tutorial på kottar/rosor

av scrappyzzelochmat 
 
Hej
Hoppas att alla har en bra söndag. Här kommer ett långt inlägg, i alla fall för att komma från mig.
Idag ska jag visa en tutorial på kottar/rosor med den bredare av stansarna i Tonic Studios 880e Petal Pairs Box Set 1. I denna beskrivningen har jag använt tidningspapper. Det funkar bra på kort och alter, men vill man ha det syrafritt på Los så får man ta ett syrafritt papper istället. Använder man tjockare papper, så kan man minska på antalet papperslager.

Börjar med att stansa ut massor med blommor. I tidningspapper kan man ta flera lager samtidigt, om man inte äskar att stansa massa i onödan ;-) vill säga.

Samla sedan ihop den i buntar med 8-10 papper. Vrid blommorna lite så att inte spetsarna kommer över varandra. Skär ett litet snitt i mitten med en skalpell och sätt i en liten brad.

När du gjort ett lagom antal kottar/blommor så spraya dem med mist. Eftersom jag ville ha kottar, så har jag gjort egen brun mist.

Spraya på så att blommorna blir fuktiga. Vänta lite och knyckla sedan ihop dem. När de är halvtorra kan man justera formen lite.
Låt sedan kottarna/blommorna ligga och torka innan de monteras.

Här är en bild på hur man kan använda kottarna till en juldekoration.
I förra veckans inlägg , så hade jag gjort kottar på samma sätt, men använde fyra lager syrafritt papper istället.

Här är en bild på hela väggdekorationen. Meningen var att alla familjemedlemmar skulle skriva upp vad de önskade i julklapp.
Pappersvolangen är gjord med edger punch-805e och paper punch floral border-864e. Först använde jag -805e för kanten och sedan -864e för hålen.  Jag har även använt en pappers-veckare på volangen.
Runt kanten på mitten-pappret, så har jag använt mig av min nya kompis, mini-rotary-perforator-251e. Den kommer ni se mig använda fler gånger.

Ha en bra dag
Kramar MarieG

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar